MT TUAREG                                              

 

 

Til INDEXSIDEN

Jeg var ombord på Tuareg, 1961-62 Ca. 9 mnd i utenriksfart, på Østen. var 16 år når jeg mønstret ut. det ble bare med den turen,
men det er ingen ting jeg ville vært for uten, en uforglemmelig opplevelse, for en guttunge.


For dere som er innterisert av skipsfart, skipsbygging, mange bilder av forskjellige skip, er dette en bra startside: http://www.lardex.net/
 

1953 MT TUAREG (1)

Type:

Motorskip, tanker / Motorship, tanker.

Off.no:

5370216

Flagg (flag):

NOR

Havn(port):

Tønsberg

Byggeår (year built):

1953/3.

Bnr (Sno).:

1069

Bygger (yard):

Lithgows Ltd., Port Glasgow, UK.

Eier (owner):

Wilh. Wilhelmsen, Tønsberg/Oslo, Norway.

Klasse (Class).:

LR +100A1.

 

 

Tonnasje (Tonnage):

16.850 tdw, 11.480 brt, 6.569 nrt.

Dimensjoner (size):

Loa: 167,12m, Lbp: 158,49m, B: 21,33m, D: 11,35m, Dypgående: 9,093m.

Lastehandterings syst.
(cargo handling.):

6 x lastetanker S/B, 6 x lastetanker B/B, 9 x sentertanker. 2 x pumperom. 4 lossepumper med total kapasitet 2.000 m³/h.

 

 

Navigasjonsutstyr:

 

Kommunikasjon (comm.):

 

Kallesignal (Call sign.):

LANW

 

 

Fremdrift (propulsion):

1 x Burmeister & Wain, 2-takt/enkeltv., 6-sylindret med exh. stempel, syl. dim.: 720 x 2.000 mm. 2 S.C.S.A. oil engine of 7,200 BHK by J.G. Kincaid & Co. Ltd., Greenock.

Fart/forbr.(speed/cons.):

14,0 knop / 1.261 mt bunkerskapasitet.

Hjelpemaskineri (aux):

 

Tot.el.kraft (el.power):

 

Kjele(r) (boiler):

3 x hjelpekjeler med 180 Psi arbeidstrykk.

 

 

Bemanning (crew):

 

 

 

Historikk:

1952 Bygget som TUAREG (1) ved Lithgows Ltd., Port Glasgow, UK, yard no. 1069, for Wilh. Wilhelmsen, Tønsberg/Oslo, Norway. Sjøsatt 20/11.
1953 Ferdigstilt 17/03. Prisen var NOK 15.554.213,58.
1965 Solgt 12/03 til "Ausonia" di Nav. dei Fratelli Ravano di Alberto, Genova, Italia. Omdøpt til SOBRIETAS.
1970 Fikk store skader 05/02 i en storm omlag 650km fra Land's End på reise fra Amuay Bay til Milford Haven med nafta. Kondemnert og solgt til Desguaces Maritimos for hugging. Etter midlertidig reparasjon forlot hun Swansea under slep 05/03 for Vinaroz, Spania hvor hun ankom 18/03 for hugging.

 

 

History in English:

1952 Built as TUAREG (1) by Lithgows Ltd., Port Glasgow, UK, yard no. 1069, for Wilh. Wilhelmsen, Tønsberg/Oslo, Norway. Launched 20/11.
1953 Completed 17/03. Price paid were NOK 15.554.213,58 . 1965 Sold 12/03 to "Ausonia" di Nav. dei Fratelli Ravano di Alberto, Genua, Italy. Renamed SOBRIETAS.
1970 Sustained major damage 05/02 when she encountered a storm about 400 miles off Land's End during a voyage from Amuay Bay to Milford Haven with naphtha. Condemned and sold to Desguaces Maritimos for scrapping. After temporary repairs at Swansea she left there in tow 05/03 bound for Vinaroz, Spain where she arrived 18/03 for demolition.

 

 

Kilde: Wilh. Wilhelmsen Fleetlist 1861-1994,DnV reg., Lloyds, Miramar Ship Index, Arne Sognnes.


Link til.: Dekksgutten`s avregningsbok fra 1961 / 62
 

Noen av de plassene vi besøkte.

Dato Plass
08.06.1961 Amsterdam
29.06. Amsterdam
12.07. Port Said
24.07. Ras Tandura
24.07. Bahrein
02.08. Colombo
22.08. Kurnell
28.08. Lyttelton
18.09. Singapor
01.09. Dunedin
18.09. Singapor
21.09. Saigon
26.09. Bangkok
11.10. Abadan
28.10. Tamatave
02.11. Mombasa
12.11. Ras Tanura
27.11. Singapor
03.12. Port-Swedenhamn
06.12. Singapor
16.12. Saigon
17.12. Singapor
22.12. Bangkok
25.12. Saigon
08.01.1962 Bahrein
20.01. Colombo
01.02. Calcutta
07.02. Singapor
12.02. Saigon
15.02. Bangkok
02.03. Bahrein
29.03. Antwerpen

Avmønstret den 29.03.1962.
Til INDEXSIDEN